Thursday 1 October 2015

Mati Keranai Tak Cukup Tidur Kerana Pembesar Suara Di Pulai Pinang?


TOLERANSI antara agama di negara ini nampaknya semakin hilang sejak DAP mula dapat pengaruh hasil bantuan parti-parti politik macam PKR dan PAS (kini diteruskan oleh Amanah).

Mula-mula dulu cover juga, sekarang dah tak boleh nak selindung-selindung lagi dah. Demi nak bendung kemarahan orang cina kerana arahan untuk bunuh anjing jalanan akibat penyakit anjing gila, DAP macam jadikan aktiviti keagamaan di surau/masjid sebagai mangsanya.

Semua aktiviti agama di masjid/surau yang menggunakan pembesar suara kini dah nak diharamkan oleh DAP di Pulau Pinang termasuk bacaan Al-Quran. Memang Majlis Fatwa negeri yang putuskan, tapi orang-orang yang menganggotai majlis ini masih orang yang sama, kecuali beberapa orang yang dilantik atas kapasiti politik oleh kerajaan negeri.

Kenapa dulu takde masalah, sekarang ada masalah?

Logiknya disini, Islam dah wujud sejak beratus-ratus kalau tak beribu-ribu tahun di negara kita ni. Pembesar suara untuk kegunaan aktiviti agama di masjid dan surau pulak dah berpuluh-puluh tahun digunakan tanpa sebarang masalah.

Nak masuk 60 tahun negara kita merdeka, dah nak masuk beratus tahun nenek moyang bangsa-bangsa lain berhijrah ke negara ini, belum ada kes sesiapa mati tak cukup tidur kerana bacaan Al-Quran di surau dan masjid.

Tak tahulah kalau di Pulau Pinang sekarang sudah ada kes, ada ke? Kalau ada, siapa, boleh namakan satu? Islam adalah agama persekutuan, dijamin oleh perlembagaan, suka tak suka itulah keadaannya.

Nak kira gangguan, macam-macam gangguan oleh amalan agama lain yang boleh kita sebut tapi atas nama toleransi, kita serap semua ‘gangguan’ tersebut, tak jadikan masalah pun. Itu yang kita amalkan sejak dulu, itulah yang kita amalkan hari ini. Toleransi itu kata kuncinya.

DAP ternyata gagal menghayati toleransi ini. DAP ternyata tak boleh menguruskan toleransi antara agama dan kaum di negara ini kerana memang sukar bagi parti yang dibarisi hampir keseluruhan orang Kristian berketurunan cina ini nak menjamin keadilan untuk semua kaum, bangsa dan agama.

Hanya BN sahaja yang boleh.

Pun begitu persoalannya apa selepas ini? Apa lagi yang nak diharamkan untuk jaga keselesaan dan hak asasi manusia sesetengah orang?

0 comments :

Post a Comment