Friday 25 April 2014

Terkini! Pesawat Virgin Australia Airlines Dirampas Adalah Palsu



Jakarta: Sebuah pesawat Virgin Australia Airlines jenis Boeing 737-800 yang dilaporkan dirampas pagi tadi adalah satu berita palsu. Pesawat Virgin Australian Airlines yang dalam perjalanan Brisbane-Bali sebelum ini dilaporkan cuba dirampas selepas penumpang cuba memasuki kokpit, kata seorang pegawai pengangkutan Indonesia.

Metro TV sebelum ini telah melaporkan seorang jurucakap tentera udara Indonesia sebagai berkata pesawat itu telah dirampas.

Namun perkembangan terbaru yang diterima, pesawat itu bukanlah dirampas tetapi hanyalah gangguan dari seorang lelaki yang mabuk. Lelaki mabuk itu dikatakan cuba memasuki kokpit tetapi dihalang oleh anak-anak kapal.


Pengurus lapangan terbang Virgin Australia di Ngurah Rai , Heru Sudjatmiko berkata penumpang mabuk penerbangan VA41 dari Brisbane ke Denpasar telah cuba untuk masuk ke dalam kokpit pesawat tetapi dihalang oleh anak-anak kapal.

Lelaki itu digari dan dimasukkan ke dalam tempat duduk belakang pesawat.

Ketua Polis Suhardi Alius berkata pelaku berada di dalam tahanan dan sedang disoal siasat.

Encik Heru berkata cerita ini adalah ” jelas kesilapan komunikasi “. Juruterbang sendiri telah memberitahu kawalan trafik udara yang pesawat itu dirampas, dan menghantar panggilan kecemasan .

“Saya tidak tahu apa yang telah berlaku ,” kata Encik Heru .

Ketua Polis Indonesia National unit detektif berkata polis ” sudah mempunyai seorang pelaku dia kini sedang disoal siasat “.

Pesawat itu adalah Boeing 737-800 , katanya.

Seorang jurucakap tentera Indonesia , Mejar Jeneral Fuad Basya , sebelum itu berkata : “Kami kini cuba untuk mempunyai komunikasi dengan kapal terbang tetapi masih tidak dapat berbuat demikian, kapal terbang itu kini pada satu hujung landasan ”

Sumber

0 comments :

Post a Comment